top of page
אקאונטפיקס לוגו

תקציב - לאן נעלם לי הכסף ?

Demo Picture
ראשית, נבדיל בין המושגים "תקציב" ותזרים" כדי לא לבלבל את עצמנו.
תקציב - זו מסגרת (או סה"כ) ההוצאות שאני יכול/מרשה לעצמי כדי
לוודא שלא יעלו על ההכנסות, כי אם ההוצאות גדולות מההכנסות -
אני (העסק) מפסיד כסף.
תזרים - זה מצב הכסף האמיתי בעסק בכל רגע נתון, 
כולל התחייבויות שלי שעדיין לא נראות בבנק (למשל שיקים דחויים שנתתי, הוראות קבע שאמורות לרדת),
וכולל חובות כלפיי (לקוחות/ספקים שטרם שילמו).
פה אנו עוסקים בתקציב (כדי לקרוא על תזרים - שמתי לנוחותך קישור בסוף הדף)
בכל עסק, אחד הדברים החשובים הוא להבין מה קרה עד כה - האם הרווחנו או הפסדנו,
ולהבין האם בעתיד זה הולך להשתנות - האם נתחיל להרוויח או להפסיד בשונה ממה שקרה עד כה.
מה שנחמד בכל הנושא הכספי - שזה לא מדעי הרוח - אין פה השערות - יש פה מספרים מדויקים.
כדי לדעת אם הרווחנו או הפסדנו - עלינו לנתח את מה שקרה עד כה.
נכון. אחת הבעיות היא שהמורכבות שיכולה להיות בזה לעיתים מרחיקה את חלקנו מלגשת לזה, 
ובסופו של דבר אין להם מושג מה הלך בעסק שלהם, וכמה, אם בכלל, הם עומדים להרוויח (או להפסיד).
אז מה זה בכלל התקציב הזה ?
תקציב הוא מסגרת/קביעה של ההכנסות וההוצאות ובדיקה בפועל שאכן עמדנו במה שהגדרנו.
לדוגמא - קבענו שאנחנו מוציאים בחודש 21,000 ש"ח שמורכבים מ-X הוצאות,
ושאנחנו אמורים להכניס 24,000 ש"ח בחודש,
נבדוק מדי חודש שאכן לא הוצאנו יותר מהסכום שהגדרנו והכנסנו לפחות את הסכום שהגדרנו (או יותר).
ניתוח תקציב הוא למעשה ניתוח אחורה שעמדנו ביעדי ההכנסות וההוצאות שהגדרנו.
בגדול - את התקציב נוכל לנתח מחשבון הבנק בקלות יחסית :
רמה אחת היא רמת המאקרו - לראות שסך ההוצאות וסך ההכנסות עומדות בהגדרות שקבענו לעצמנו.
הכי פשוט לראות זאת באקסל שנייצא מהבנק של החודשים שנרצה לבדוק אחורה -
נסכום את ההכנסות לכל חודש וההוצאות לכל חודש,
ונסנן החוצה הכנסות/הוצאות לא רלוונטיות (למשל העברה שעשינו לעסק כדי לכסות מינוס, הלוואה שלקחנו/החזרנו, או כסף שסגרנו לפקדון).
הצורך לסנן החוצה שורות לא רלוונטיות/מבלבלות זו גם הסיבה המרכזית למה השורה התחתונה בבנק (היתרה) לא אומרת לנו כלום ואנחנו חייבים את הניתוח המינימלי הזה -
אם יש כספים שטרם נכנסו (מהשוטף + אלוהים יודע כמה..) או מינוס שכיסיתי בהעברה פרטית שלי לעסק, המספרים לא באמת מספרים לנו אם אנחנו בעצם מורווחים או מופסדים בעסק..
אל תתנו ליתרה בבנק, פלוס או מינוס, לבלבל אתכם.
(הערה חשובה - בחשבון "מעורב", פרטי ועסקי יחד, צריך לבודד החוצה גם את כל התשלומים הפרטיים. זו הסיבה מדוע כדאי להפריד חשבונות. ואם מעדיפים שלא - למה ממש ממש חשוב והכרחי לנהל תקציב).
ברמת המיקרו - נפרק את כל ההוצאות ואת כל ההכנסות העסקיות לתתי סעיפים.
בהוצאות נרשום בעמודה נפרדת בצד סעיפים שנגדיר - פרסום, רשויות, שיווק, עובדים וכן הלאה,
ולכל קטגוריה נקבע "תקרת הוצאה חודשית" - כך נדע למשל מתי הגזמנו (או איבדנו מעקב) על סעיף פרסום דיגיטלי למשל.
בהכנסות נוכל לחלק לפי סוגי הכנסה או פרויקטים אם נרצה/חשוב לנו לנתח מקורות הכנסה.
מה אנחנו מקבלים בעצם הפירוק הזה?
בהוצאות - נבין מהר מאוד מאיפה "נוזל" לנו הכסף - מה הקטגוריות שאנחנו חורגים בהן או מה הקטגוריות שהן ההוצאה המשמעותית ביותר בעסק - ובהן נתמקד איך לצמצם.
בהכנסות - נוכל להבין אילו סוגי מוצרים או אילו סוגי פרויקטים מכניסים לנו הכי הרבה ואילו הכי פחות - ונדע במה להתמקד ואת מה לשחרר.
ניתוח פרטני שכזה כבר דורש כאמור לסווג כל שורה בבנק וכן כל שורה באשראי - לאיזה קטגוריה היא משוייכת.
פה הרבה עצמאים נעזרים בכלים מיוחדים או באנשי מקצוע.
יצרתי לכם הדרכה והסבר פשוטים איך לעשות זאת בעצמכם,
וכלי מיוחד שעושה לכם אוטו' את רוב העבודה.
רוצה לעשות בעצמך ניתוח אחורה חינם ?
ארגנתי לך קישור לכלי חינמי בסוף דף זה.
שומר הסף.jpg
מה צריכה לכלול מערכת ניהול הכסף, דוגמת "שומר ה(כ)סף שלי" ?
 
✅ אפס מאמץ מצדך! - המערכת מחוברת ישירות לבנק ולכרטיסי האשראי שלך (לא נדרש שם משתמש וסיסמה לבנק).
מערכת מותאמת אישית לך - הגדרת קטגוריות ותקציב על ידך בצורה מלאה וגמישה - כולל תקרות לכל קטגוריה.
✅ מניעת הפתעות להמשך - כל הנתונים מהאשראי מתממשקים לתוכנה ברמה יומית כך שהתמונה של כל ההוצאות קדימה ברורה וצפויה.
✅ להישאר עם האצבע על הדופק - מייל  יומי / שבועי / חודשי  עם עדכון המצב - מה נכנס, מה יצא ובתכל'ס - עוד כמה יש לנו להוציא או בכמה חרגנו.
להבין מאיפה "נוזל" לך הכסף כדי לעצור את זה בזמן - מעקב והתראה בחריגה מקטגוריה מסוימת או בהוצאה ספציפית ולמה חייבים להתחיל לשים לב.
המערכת שומרת על הגב שלך - התראה על שיקים שחזרו, העברות ללא מסמך חשבונאי, או על פעולות ספציפיות בבנק - הכל לפי הגדרה שלך.
המערכת היחידה שמפרידה לך בין החשבון העיסקי לפרטי - אם הכל מנוהל באותו חשבון, המערכת נותנת לך את האפשרות להפריד בקלות ובאופן אוטומטי בין הדברים כדי לקבל את תמונת ההכנסות, הוצאות והרווח באמת!
איך זה נראה ?
* השירות כרוך בתשלום (וכולל עמלות בנק עבור שירות העברת הנתונים בצורה מאובטחת).
רוצה גם כלי פשוט שיעשה בשבילך כמעט את כל העבודה?
אילו כלים לשלוח לך ?

תודה והמשך שבוע נפלא, נהיה בקשר בקרוב

bottom of page