top of page
  • Writer's pictureאקאונטפיקס

יש לי אזרחות אמריקאית, זה משנה בכלל לזה שאני עוסק?

דבר ראשון למה זה משנה אם את/ה אזרחי ארה"ב?

כל אזרח אמריקאי שהינו עצמאי (לא בעל מניות בחברה אלא עוסק פטור או מורשה) מחויב לשלם "ביטוח לאומי"  (Self-Employment Tax (Social Security and Medicare Taxes בארה"ב גם אם אינו תושב ארה"ב וגם אם מעולם לא היה בארה"ב, ועל הכנסות שלו בכל מדינה בעולם!  לא ניכנס לכל הפרטים של כמה אחוז כל אחד מהם אבל יחדיו מדובר ב- 15.3% (נכון ל-2016). 


כלומר על כל ההכנסות שלך כעצמאי מחוץ לארה"ב אתה משלם 15.3% נוספים לארה"ב עבור ביטוח לאומי!

בסדר אבל איך לעזאזל הם ידעו בארה"ב? אין מצב שיעלו עלי! זה מלא כסף

זו הנחה שגויה. החל מ-2016 ישראל חתומה על אמנה עם ארה"ב - כל מי שיש לו חשבון בנק בישראל חתם על זה שהוא מוכן לדווח לארה"ב את פרטי חשבון הבנק שלו ומידע בנקאי. כלומר הבנק שלכם מדווח ישירות לממשל האמריקאי על פעולות שאתם מבצעים בחשבון הבנק שלכם. ממש לא בטוח שהאמריקאים עושים עם זה משהו… אבל, כבר הרבה יותר קשה לחמוק מזה.  

ברגע שיעלו על זה - התשלום יהיה הרבה יותר גבוה - עם קנסות ויכול להגיע אף לצווי מעצר לאור זה שבארה"ב זו עבירה פלילית להעלים מס (כמו בישראל).

שמעתי שיש "אמנת מס" בין ישראל לארה"ב. לא מבין בזה הרבה, אבל אמרו לי שאין כפל מס בין ישראל לארה"ב. זה נכון?

כן ולא. כן כי יש אמנת מס עבור מס הכנסה.  לא, כי אין אמנת מס בכל הקשור לביטוח לאומי. ביטוח לאומי חייבים לשלם בכל מקרה. 

אז אני סתם אשלם לארה"ב?

לא. בעיקרון אלו תשלומים שאמורים להיות פנסיה ברבות הימים עבורך. סה"כ בערך 40% מזה יחזרו אליך בהנחה ששולמו מיסים מעל 10 שנים וכן יש לבדוק עוד כמה נתונים. כדאי לבדוק עם איש מקצוע.

רגע! רק עכשיו אני מבין שאני אמור לשלם וכבר עברו כמה שנים שהייתי עצמאי… מה אני עושה?

ארה"ב מבינה את זה ובאה לקראתכם בתהליך שנקרא גילוי מרצון - הנותן לשלם את כל הסכומים + הגשת הדוחות ללא קנסות.

אז אם אני עצמאי בעל אזרחות אמריקאית אין שום אופציה להתחמק מתשלום ביטוח לאומי אמריקאי? אם בחרת להיות עוסק מורשה או פטור, אכן כן. אך ישנה האופציה לפתוח חברה בע"מ (ואז למשוך את הכסף שלך כמשכורת ודיבידנד, ולהפוך להיות "שכיר" של עצמך) - פעולה שגוררת עלויות אחרות פה בישראל (עלות ניהול חשבונות גבוהה יותר, וכן אגרות לרשם החברות).  במידה וישנה חברה, החוק האמריקאי לא מחייב במס במקרים מסוימים. ישנו דיווח עם טופס 5471 וברוב המקרים אין תשלום מס. אך שוב - ממליצים מאוד להתייעץ באיש מקצוע (אנחנו).

ישנן  עוד שאלות רבות שיכולות לעלות, אך קצרה היריעה מלהרחיב עליהן פה, ובמידה וברצונכם הסבר אישי לגבי מצבכם נשמח לעזור - מוזמנים לשלוח לנו מייל.

bottom of page