top of page
  • Writer's pictureאקאונטפיקס

מעבר מעוסק פטור למורשה - איך עושים את זה נכון?

הרבה עצמאים שמתחילים בתור עוסקים פטורים מוצאים את עצמם בעמדה המבורכת בה הכנסותיהם עברו את תקרת העוסק הפטור ועליהם החובה להפוך לעוסק מורשה.

אז דבר ראשון ברכותינו!   זה אומר שאתם גדלים ומתפתחים!

ועכשיו מה עושים?

איך מתמודדים ומה שונה?

לפני הכל - מתי להתחיל לטפל בזה?
  1. ברגע שאתם רואים שאתם הולכים לעבור את התקרה (120,000 ש"ח לשנה)  - פעלו באופן מיידי!   לא אחרי שעברתם אותה!    כמה לפני? עדיף לפחות חודש מראש כדי לעבור את השינוי בצורה הקלה ביותר.

  2. רצוי להיערך מראש בעיקר בגלל שיש לעדכן את המסמכים הרלוונטיים בהתאם - לדוגמא חשבוניות מס במקום קבלות שהוצאתם עד כה.

  3. החל מהרגע שעברתם את התקרה עליכם להתנהל שונה מול הרשויות - דיווח לרשויות המס בזמנים הקובעים בחוק (פעם בחודשיים או בחודש).  * פה אנחנו מקלים עליכם מאוד את החובה - מכיוון ואנו מתזכרים אתכם בכל מה שקשור להתנהלות הרלוונטית.


מה בעצם השינוי הגדול?
  1. הדיווח לרשויות - מעתה יקרה לפחות פעם בחודשיים - דיווח מע"מ ומס הכנסה (ביטוח לאומי עדיין כל חודש). 

  2. המסמכים שצריך להוציא - מעתה יש להוציא גם חשבוניות מס (הסבר בהמשך). 

  3. מע"מ - מעתה אתם משלמים מע"מ (כבר ההסבר) ומזדכים על מע"מ - 17%. יש לזה השלכות בכמה מישורים :

מע"מ
  1. זה מס ערך מוסף שמתווסף על מחיר לכל מוצר ושרות (כמעט) במדינת ישראל עפ"י חוק. המע"מ משולם לרשויות המס ורק "עובר דרככם" כ"פיקדון".  עד היום הייתם מוגדרים כעוסקים פטורים, כלומר פטורים מגביית המע"מ עבור המדינה, אבל עתה, כשגדלתם, גם אחריותכם כלפי המדינה גדלה. לכן חשוב ביותר!   על כל תשלום שאתם גובים מהיום לכל לקוח עליכם להוסיף 17%. כלומר: אם אתם רוצים לגבות מהלקוח עבור השירות/מוצר שלכם 100 ש"ח, עליכם להוסיף מע"מ בסך 17% (לכל דרישת תשלום!), ולכן עליכם לגבות בעצם 117 ש"ח. שימו לב ולא להתבלבל כמו שקורה ללא מעט!   לחשבון הבנק שלכם ייכנסו 117 ש"ח אך בפועל בתאריך תשלום המע"מ לרשויות (בדר"כ 15 לכל חודש אי זוגי) תצטרכו להעביר את 17 הש"ח האלו לרשויות. ההכנסה שלכם תישאר 100 ש"ח לחודש, אפילו שגביתם 117 ש"ח. אל תתכננו, תיספרו או תבנו על החלק הזה (ובטח אל תשכחו לגבות אותו כי חייבים לשלם אותו למדינה בכל מקרה).

  2. מצד שני, אתם זכאים לזיכוי בהוצאות העסקיות שלכם - כמעט על כל הוצאה שלכם (שנקנתה בארץ ושילמתם עליה מע"מ) אתם זכאים לקבל החזר, או יותר נכון לקזז מהסכום שאתם אמורים להעביר למע"מ, של 17%. כדי להתקזז על מע"מ, חובה לשמור את חשבוניות המקור! מע"מ לא יכיר בצילום.

  3. למה זה חשוב?   כי עד עכשיו מה שגביתם זה מה שנשאר אצלכם. מעתה אתם אמורים לוודא שבחשבון הבנק שלכם יהיה כל 15 לחודש אי זוגי מספיק כסף לתשלום המע"מ - 17% (מקס') מהסכומים שגביתם מהלקוחות שלכם בחודשיים האחרונים כי אין אפשרות לדחות את זה.


חשבונית מס, קבלה ומה שביניהן

עד עתה בתור עוסקים פטורים הוצאתם קבלה על כל תשלום שקיבלתם.

מעכשיו יש 3 סוגי מסמכים :

  1. חשבונית מס - המסמך שקובע עבור המע"מ וממנו נגזר כמה מע"מ תשלמו.  ברגע שהוצאה חשבונית מס אתם מחויבים לשלם עליה מע"מ בתאריך התשלום הקרוב, גם אם טרם קיבלתם את התשלום בפועל.. יש חלופה שנקראת "חשבונית עסקה" - פירוט בהמשך.

  2. קבלה - אישור שהתשלום בכל צורה שהיא (מזומן, שיק (ברגע קבלתו) או העברה בנקאית וכל צורת תשלום אחרת (paypal וכו')),  התקבל אצלכם.  לדוגמא: קיבלתי שיקים דחויים לכל השנה - חובה להוציא קבלה ברגע שקיבלתי את השיקים (ולא רק במועד הפירעון).  חשבונית נוציא כאמור רק בקבלת התשלום (פידיון השיק בבנק) בפועל.

  3. חשבונית מס / קבלה - מסמך אחד שמאגד את שני המסמכים יחדיו - טוב למקרים בהם אתם מוציאים את הקבלה ברגע שהלקוח שילם.

חשבונית עסקה - זהו מסמך שלמעשה אינו "נחשב" ברשויות המס אך משמש הלכה למעשה כדרישת תשלום. תוכלו לשלוח את זה אם מבקשים מכם לשלוח מסמך עוד לפני שמשלמים לכם. לאחר שמשלמים חובה להוציא קבלה, חשבונית מס או חשבונית מס / קבלה.



ננסה לתת כללי אצבע להתנהלות עם המסמכים הללו אך אנא אל תהססו להתייעץ איתנו כדי להבין לעומק :

  1. הדבר הראשון החשוב הוא שברגע שאתם מוציאים חשבונית מס (או חשבונית מס /קבלה), אתם מחויבים בתשלום מע"מ. דוגמא (שעלולה ליצור בעיה בניהול לא נכון) - אתם מקבלים 10 שיקים על סך תשלום כולל של 117,000 ש"ח פרוסים ל-10 חודשים קדימה. כלומר כל שיק על 11,700 ש"ח. חשוב ביותר לזכור ש-1,170 ש"ח מתוך כל שיק/תשלום (17%) שייכים למדינה - השירות שלכם עולה 10,000 ש"ח לחודש, אבל אתם חייבים לגבות מעתה 11,700 ש"ח (10,000 + 17% מע"מ). אם תוציאו חשבונית מס (או חשבונית מס / קבלה) על כל הסכום - תצטרכו לשלם במועד הקרוב 17,000 ש"ח מע"מ על כל הסכום הכולל למרות שיש מצב שנכנסו בינתיים לחשבונכם רק 11,700 ש"ח!

  2. הדרך הנכונה היא להוציא קבלה בלבד על כל הסכום ולהוציא חשבונית מס עם פדיון של כל שיק.

  3. החוק מחייב להוציא לפחות קבלה בעת קבלת תשלום דחוי, וחשבונית מס בעת פדיון הכסף. לכן, כשאני מקבל תשלום דחוי - אני חייב להוציא לפחות קבלה.

  4. כשאני פודה כסף או מקבל תשלום במזומן - אני חייב להוציא גם חשבונית מס.

  5. מבחינת רשויות המס חייבת להיות קבלה תואמת לכל חשבונית מס ולהפך. אין אופציה לפספס בזה. רוב תוכנות הנהלת החשבונות יודעות לחבר אותן אחת לשנייה. חשבונית מס/קבלה חוסכת את שני המסמכים ויוצרת מסמך אחד בלבד ומצוינת כאמור רק למקרה בו אתם מקבלים את כל התשלום בבת אחת ומוציאים קבלה במקום. ** טיפ : הדרך הקלה לחישוב המע"מ היא פשוט להכפיל את הסכום שאתם רוצים שהלקוח ישלם לכם ב-1.17

מקדמות למס הכנסה

קיים סיכוי שעד כה לא שילמתם מקדמות למס הכנסה או שהמקדמות היו נמוכות. קיים סיכוי שתתחילו לשלם מקדמות למס הכנסה בזכות ההכנסות השוטפות שגדלו.  ברכותינו!




bottom of page