top of page

חו"ז בעלים - כל מה שקשור לכסף של הבעלים ושל החברה

  • Writer: אקאונטפיקס
    אקאונטפיקס
  • Dec 11, 2020
  • 4 min read

Updated: Mar 16

מסמך זה נועד לשירותכם ואין לראות בו המלצה, הכוונה או ייעוץ משפטי או חשבונאי בשום דרך!


מקרה שהיה, כך קרה - סיפור מהחיים :

יוסי (שהיה מלווה אצל רו"ח אחר) בא אלינו לפגישת התייעצות כדי לעשות סדר בחברה שלו.

"אני מאמין שזה תמיד טוב לקבל דעה נוספת. אם הכל מרגיש לי נוח - אני אוהב לבדוק שלא נרדמתי".


ליוסי יש חברה קטנה, עם שני עובדים.

בשנתיים האחרונות הוא מרגיש סוף סוף מאוזן ויותר בטוח מבחינה כספית, ופנה אלינו כדי לשמוע דעה נוספת בנוגע לתוכניות הצמיחה שלו לחברה.

מה שלא הבין, ואת זה בעיקר רצה לברר, איך יתכן שהוא מאוזן כספית בבנק, אבל הרו"ח שלו מעדכן אותו שהוא ברווח של כמה מאות אלפי שקלים אחרי תשלום מיסים.

"אני לא מבין איך זה הגיוני שאני משלם מיסים על 300 אלף ש"ח רווח במשך שנתיים, ואני לא רואה את זה בבנק".


עברנו יחד על המספרים של העסק, והמצב התחיל להתבהר במהרה - ברשומות היה רשום חו"ז של 300 אלף ש"ח. כסף שיצא מהחברה בפועל, אבל לא נרשם כהוצאה אלא כמשיכת בעלים.


יוסי התעצבן, בצדק, ולא הבין כיצד זה הגיוני.

הראנו לו את כל ההוצאות שהוציא מחשבון החברה, אך למעשה היו (ולצערו נרשמו) לשימושו הפרטי.


בין בעלי החברה לחברה נדרשת הפרדה מלאה ומוחלטת - ח.פ. (חברה פרטית) הוא כמו ת.ז. (תעודת זהות), כלומר יישות משפטית נפרדת לחלוטין, בטח מבחינת רשויות המס (זו אחת הסיבות להקמת חברה מלכתחילה, אבל זה לפוסט אחר...)


מה זה אומר ומה זה משנה שהחברה היא יישות נפרדת ?

לעיתים, אנו נתקלים בבעלי חברות שמבלבלים ולא רואים (או מסכימים) את ההבדל בינם לבין החברה, ושהם והחברה זה לא אותו דבר.

זה אומר שכשהם צריכים לקנות משהו לעצמם, הם קונים מהחברה,

ולפעמים הם גם קונים דברים לחברה מהאשראי הפרטי שלהם.


נו, ומה הבעיה בזה?

אני הבעלים היחיד של החברה וממילא בסוף הכל שייך לי.

למה לסבך כל דבר פשוט ?


זו בדיוק הנקודה שיוסי לא הבין...🥴


אז מה בעצם קרה ליוסי ?

1. עבד לא מאוד מסודר באיסוף מסמכי ההוצאות של החברה (ראו הסבר על הנהלת חשבונות דו צידית).

2. הרואה חשבון (או מי שעבדה על התיק של יוסי), השלימו חלקית, או לא השלימו, את ההוצאות החסרות, וכל מה שלא קיבל מענה - הועבר לחו"ז בעלים...


מה? חו"ז? זה סוג של חיידק או משהו?

חו"ז אלו ראשי תיבות של חובה וזכות.

זהו למעשה "כרטיס" (במערכת הנהלת חשבונות, כמו שיש לכל ספק/לקוח של החברה) שבו רשומים כל הכספים שהבעלים נתן לחברה או משך מהחברה שלא בצורת משכורת או דיבידנד.


נו, אז מה הבעיה?

שבכרטיס הזה נרשמים גם כל הכספים שיצאו מהחברה, ורואה החשבון לא קיבל הסבר (או מסמך תואם), ולכן לא יכול היה לרשום/לשייך כהוצאה לגיטימית של החברה (הוצאה לגיטימית - הכוונה, כמו ההגדרה לכל הוצאה מוכרת, הוצאה שנעשתה לטובת יצירת הכנסה לחברה).


אז..?

ואז נפתח למעשה "חוב" של חוב של הבעלים לחברה (כל שקל שיצא מהחברה, ואין לו הסבר/מסמך מתאים כאמור, נחשב אוטו' משיכת כסף/הוצאה פרטית של הבעלים שלא לפי החוקים המותרים למשיכת כספים מהחברה) - זו ה"חובה".

מצד שני יש את ה"חוב" של החברה לבעלים. לדוגמה, אם שילמתי מכספי הפרטי, והבאתי מסמך חשבונאי מתאים שיכול להיחשב כהוצאה מוכרת לחברה - זו ה"זכות" (החברה "חייבת" לי).


רשות המיסים מתייחסת לזה בצורה מאוד ברורה, וממסה (דורשת את תשלום המס) את זה בהתאם - מבחינתה כל שקל בכרטיס החובה, הבעלים קיבל (או משך) משכורת או דיבידנד, רק "שכח" לדווח על זה ולשלם על זה מיסים...


רגע! אבל זו החברה שלי. אלו הכנסות שאני ייצרתי ונכנסו לחברה. איך לדעתם אני אמור למשוך אותם?

מבחינת רשות המיסים זה מאוד פשוט. באחת משתי הדרכים שהזכרנו :

משכורת (כשכיר בעל שליטה בחברה),

או דיבידנד.


כל אחת מהחלופות שונה, ויש לה השלכות מס.

כדי לדעת מה נכון לכם, כדאי לכם להתייעץ עם איש המקצוע שמלווה אתכם.




אבל נחזור לנקודה הראשונה והחשובה :

בחברה עדיף להתנהל מראש בצורה ברורה שתמנע חובות שלא התכוונתם ליצור בין החברה לביניכם.

חוב כזה הגיוני שיווצר רק בהנחה והבעלים מזרים כסף לחברה כ"הלוואת בעלים",

או אם במקרה מסוים הבעלים זקוק להלוואה מהחברה ואז נפתח חוב של הבעלים לחברה.

בשני המקרים, (במיוחד בשני - בכל משיכת כסף מהחברה שלא כשכר או דיבידנד), מומלץ לעשות זאת רק לאחר התייעצות ובליווי איש מקצוע.


ולא פחות חשוב - אל תפתחו חו"ז בעלים בצורה לא מודעת

איך זה קורה?

מהוצאות (בפועל) שלא הוצמד להם מסמך חשבונאי מתאים, או הוצאה שאינה מוכרת (בהחלטת רואה החשבון שלכם).

ושימו לב - כבר הזכרנו כמה פעמים לקוחות שהגיעו אלינו אחרי שרואה החשבון שלהם, שלא היה לו כוח/סבלנות/זמן להתעסק עם מסמכים שלא הבאתם, העביר בלחיצת כפתור כל הוצאה בבנק בלי מסמך תואם - לחובתכם. לחו"ז בעלים.

המשמעות - "חוב" מצטבר שלכם לחברה. כסף שיום אחד תדרשו ע"י רשויות המס "להחזיר" לחברה,

או לשלם עליו מס כי "משכתם" אותו, רק בלי רישום..



כמו יוסי, הגיעו אלינו לקוחות אחרי שהבינו שרואה החשבון שלהם גלגל לכרטיס החו"ז שלהם הוצאות מצטברות של 50,000 (ובמקרה אחד גם מעל 100,000) ש"ח במהלך השנה - הפסד הוצאות בלתי נתפס (זו הסיבה המלצנו בעבר להיזהר מהצעות של רואי חשבון שנותנים לכם את ההצעה הזולה - הכי יקרה שתשלמו אי פעם...)


תכל'ס, שורה תחתונה ליומיום - איך להימנע מזה?

  • אל תוציאו הוצאות אישיות מחשבון החברה.

  • אל תשלמו על דברים של החברה מהחשבון האישי (ואם יש לכם כרטיסי הנחות למיניהם - רק תאמו מראש עם רואה החשבון איך לעשות זאת נכון). גם לקופה קטנה יש מגבלות.

  • אל תשכחו לוודא שהעברתם מסמכי הוצאות (חשבונית/קבלה) על כל הוצאה של החברה.

  • בקשו מהרואה חשבון פעם בכמה זמן את גובה חו"ז הבעלים שלכם, ואם משהו נראה לכם לא הגיוני - טפלו בזה בהקדם.

  • חובות בעלים, כמו חובות פרטיים, לא "מסתדרים" מעצמם. מישהו צריך לשלם על זה.. (או שהקפדתם על 3 הסעיפים מעלה - לא לערבב הוצאות ולא לפספס מסמכים).


חשוב!

נכון להיום, לאחר תיקון חוק "חברות הארנק", בעל חברה לא יכול להיות חייב כסף לחברה בסוף שנה, ולכן, כל סכום שכבעלים תהיה חייב לחברה, יהיה חייב להירשם כדיבידנד או כמשכורת ויהיה עליך לשלם מס בהתאם (דיבינד או מס שולי).





Comentarios


bottom of page