top of page
  • Writer's pictureאקאונטפיקס

ההתנהלות ביום יום של עוסק פטור או עוסק מורשה

פתחתי עוסק פטור או עוסק מורשה . איך אדע מה הדברים שנדרשים ממני? איך אוודא שאני לא עושה טעויות?

הנה המדריך הקצר להתנהלות הנדרשת מכל עוסק פטור - הדברים שחייבים לעשות -  

א. רישום הכנסות - כל שקל שנכנס לעסק חייב להיות רשום (פרט להלוואות).  כלומר למעשה כל שקל שנכנס לעסק הוא הכנסה שחייבת להיות מדווחת לרשויות המס. איך הכנסות נרשמות? בצורת קבלה. (אצל עוסק מורשה או חברה הן נרשמות בצורת חשבונית מס, קבלה וחשבונית מס/קבלה). קבלה (או שאר סוגי המסמכים) יש להוציא ע"י תוכנה רשומה (אנו יכולים להמליץ מניסיוננו ולאחר בדיקות קבועות שלנו) או ע"י פנקס ידני שהודפס בבית דפוס וצורתו ופרטיו אושרו על ידי רשויות המס.


ב. רישום הוצאות - כל שקל שהוצאתי בעסק למטרת יצירת הכנסה, צריך לרשום.

ואיך אדע מה נחשב למטרת הוצאה ומה לא? אפשרות אחת היא לשאול איש מקצוע או להיות מלווה על ידי אחד כך שהוא יידע לעשות את זה ברגע שנביא לו את כל ההוצאות. אפשרות שנייה היא להסתכל במסמך הזה של הוצאות מוכרות (יש דברים ייחודיים לכל עסק ועסק. איש מקצוע ידע לומר לך האם ההוצאה יכולה להיות מוכרת גם עבורך).

ג. ומה זה אומר לרשום?  א. זה אומר לכתוב בספר תקבולים ותשלומים. ניתן לנהל כזה דיגיטלית או לקנות אחד כזה בחנויות הספרים. לחץ כאן להסבר על ספר תקבולים ותשלומים. ב. יש לשמור את חשבונית המס של כל הוצאה (עד 7 שנים אחורה! - יש לשים לב שבכל קנייה רשום על הקבלה שהיא חשבונית מס, גם אם היא מקופה רושמת בחנות. ספח כרטיס אשראי אינו חשבונית מס ולא ניתן יהיה להגישו כהוצאה).

ד. ניהול ספר הזמנות - זהו ספר שנדרש לנהל במידה ואתם מקבלים הזמנות מראש למוצר או שירות.

אילו עוסקים לא מחויבים לנהל את זה? מי שמספק את השירות/מוצר שלו ומשלמים לו באותו הרגע, או מי שנותן שירות בריטיינר קבוע ולא משתנה (ריטיינר הוא תשלום חודשי קבוע בלי קשר לרמת השירות/היקף השעות שנתתם - מעין "מנוי חודשי"). להבנה מעמיקה של העניין - מסמך ספר הזמנות.

ה. הגשת דו"ח שנתי - כל עוסק חייב בהגשת דו"ח שנתי לרשויות המס.  ניתן לעשותו לבד, וניתן להיעזר באיש מקצוע על מנת שייעשה זאת עבורנו. הדו"ח השנתי מסכם את כל הפעילות השנתית שעשינו. הוא מוגש לרשויות המס בתאריכים קבועים בחוק ואיחור יכול לגרור קבלת קנסות. להסבר מפורט מהו - הדוח השנתי.

ו. תשלום מקדמות - למעשה רשויות המס (מס הכנסה וביטוח לאומי) מבקשות שנשלם להן את התשלום הצפוי מבחינת מיסים בצורה קבועה פעם בחודש עפ"י צפי הרווחים שלי. לרוב רשויות המס קובעות בפתיחת העוסק את גובה המקדמות של העוסק, ויש לשלמם במועדים קבועים בכל חודש. הסבר מהן מקדמות - מקד-מה?

האם ניתן לשנות את גובה המקדמות? בהחלט. ניתן לבקש מרשויות המס לשנות אותן בהתאם לשינוי בהכנסות/הוצאות. ניתן לעשות זאת לבד או ע"י איש מקצוע.אי ניהול המקדמות בהתאם לרווחים בפועל עלול להביא לתשלום עודף במהלך השנה, או לדרישה לתשלום חוב בסוף השנה

ז. קבלת אישור ניכוי מס במקור וניהול ספרים תקין  מדובר בשני מסמכים שכל עוסק חייב להוציא מרשויות המס : 

א. ניכוי מס במקור - מסמך שאומר שהלקוח יכול לשלם לנו את כל הכסף שדרשנו ולא נדרש לנכות (להוריד) ממנו שום חלק ולהעביר לרשויות המס במקומנו. למי כן מנכים?   לעוסקים חדשים בדר"כ לכמה החודשים הראשונים, ולמי שרשות המיסים קבעה שאינו יכול לקבל פטור מניכוי מס במקור - בדרך כלל עקב התנהלות רשלנית בעבר (אי דיווח בזמן, אי תשלום בזמן, אי הגשת דוחות בזמן וכד').

ב. ניהול ספרים תקין - מסמך שאומר שאנחנו מתנהלים תקין בתור עוסק. * איך מוציאים מסמכים אלו? או דרך איש המקצוע שמטפל בכם, או דרך רשויות מס.

* את האישורים יש לחדש מעת לעת (לרוב שנה).

ח. חובת קבלת אישור ניכוי מס במקור וניהול ספרים תקין מהספקים שלנו (אותם אישורים שהוסברו בסעיף הקודם). 

למה חשוב שאקח מהספקים שלי (אלו שאני משלם להם עבור שירותים שהם נותנים לי) את האישורים האלו? א. ניכוי מס במקור - אם במסמך הזה כתוב שיש לנכות להם 30% מס במקור - הכוונה בעברית שברגע שאתם משלמים לספק אתם אמורים להוריד 30% בעת התשלום (כלומר לא לשלם אותם ולהעביר את הסכום הזה במקומם לרשויות המס).

ומה יקרה אם לא אעשה את זה? פשוט. ביום בדיקת ספרים ע"י רשויות המס ידרשו ממך לשלם את ה-30% האלו שהיית אמור לקזז מהספק.  נכון שבחשבוניות של 100 ש"ח זה לא כזה קריטי. אבל בחשבונית של 10,000 ש"ח זה הרבה מאוד כסף וכבר נתקלנו במקרים חמורים יותר שרשויות המס באו בדרישות של אלפי שקלים.  ב. ניהול ספרים תקין - אסור לשלם לספק שאין לו אישור כזה. חד וחלק!  ומה יקרה אם שילמתי בכל זאת?  ביום בדיקת ספרים יפסלו כל חשבונית הוצאה של ספק שסיפק אותה ואין לו אישור ניהול ספרים תקין בתוקף. שוב, לחשבונית של 100 ש"ח זה זניח. לחשבונית של 10,000 ש"ח זה כבר פתאום יגרום לזה כאילו הרווחתם 10,000 ש"ח נוספים עליהם תדרשו לשלם מיסים, היות ולא יסכימו להכיר בהוצאה. 

אפשר גם לבדוק את זה באתר של רשות המיסים, אבל בכל מקרה זו האחריות שלכם לפני שאתם משלמים למישהו עבור שירותים שקיבלתם ממנו.

bottom of page