top of page
  • Writer's pictureאקאונטפיקס

חו"ז בעלים - כל מה שקשור בין הכסף של הבעלים ושל החברה

מסמך זה נועד לשירותכם ואין לראות בו המלצה, הכוונה או ייעוץ משפטי או חשבונאי בשום דרך!


מקרה שהיה, כך קרה - סיפורים מהחיים :

יוסי (שמלווה אצל רו"ח אחר) בא אלינו לפגישת התייעצות כדי לעשות סדר בחברה שלו.

"אני מאמין שזה תמיד טוב לקבל דעה נוספת. אם הכל מרגיש לי נוח - אני אוהב לבדוק שלא נרדמתי".

ליוסי יש חברה קטנה, עם שני עובדים. בשנתיים האחרונות הוא מרגיש סוף סוף מאוזן ויותר בטוח מבחינה כספית, ופנה אלינו כדי לשמוע דעה נוספת בנוגע לתוכניות הצמיחה שלו לחברה.

מה שלא הבין, ואת זה בעיקר רצה לברר, איך יתכן שהוא מאוזן כספית בבנק, אבל הרו"ח שלו מעדכן אותו שהוא ברווח של כמה מאות אלפי שקלים אחרי תשלום מיסים.

"אני לא מבין איך זה הגיוני שאני משלם מיסים על 300 אלף ש"ח רווח במשך שנתיים, ואני לא רואה את זה בבנק?"

למדנו יחד איתו את המספרים של העסק, והמצב התחיל להתבהר במהרה - ברשומות היה רשום חו"ז של 300 אלף ש"ח. כסף שיצא מהחברה ולא נרשם כהוצאה אלא כמשיכת בעלים.

יוסי התעצבן ולא הבין כיצד זה הגיוני. במעבר קצר הראנו לו את כל ההוצאות ש"זקף" לזכות החברה והוציא מחשבון החברה אך למעשה היו (ונרשמו) לשימושו הפרטי.


כבר דיברנו שנדרשת הפרדה מלאה ומוחלטת בין בעלי החברה לחברה - ח.פ. הוא כמו ת.ז., והחברה היא יישות נפרדת לחלוטין מבחינת רשויות המס.

עכשיו נסביר את יחסי הגומלין ואיך זה עובד.


מה זה אומר ומה זה משנה שהחברה היא יישות נפרדת ?

לעיתים, אנו נתקלים בבעלי חברות שמבלבלים ולא רואים הבדל שהם והחברה זה לא אותו דבר.

זה אומר שכשהם צריכים לקנות משהו לעצמם, הם קונים מהחברה,

ולפעמים הם גם קונים דברים שהחברה צריכה מהאשראי של החשבון הפרטי שלהם.


רגע חבר'ה, אבל מה הבעיה בזה?

אני הבעלים היחיד של החברה וממילא בסוף הכל שייך לי. למה לסבך כל דבר פשוט ?

זו בדיוק הנקודה שיוסי לא הבין.


אז כמה דברים קורים -

1. בלגן בהנהלת החשבונות של החברה - ראו הסבר על הנהלת חשבונות דו צידית.

2. נפתח חו"ז בעלים


מה? חו"ז? זה סוג של חיידק או משהו?

חו"ז אלו ראשי תיבות ל-חובה וזכות.

זהו למעשה כרטיס שבו רשומים כל הכספים שהבעלים נתן לחברה או משך מהחברה שלא בצורת משכורת.


נו אז מה הבעיה?

שלשם גם רואה החשבון שלך מכניס את כל הכספים הלא מוסברים - הוצאות בבנק בלי מסמכים לדוגמא.


אז..?

ואז נפתח למעשה חוב של החברה לבעלים (אם אני שילמתי מכספי הפרטי, והבאתי מסמך חשבונאי מתאים שיכול להיחשב כהוצאה מוכרת לחברה - זו ה"זכות"),

וחוב של הבעלים לחברה (כל סכום ששולם מהחברה ואין לו מסמך מתאים.. נחשב אוטו' הוצאה פרטית של הבעלים.. - זו ה"חובה").

רשות המיסים מתייחסת לזה בצורה מאוד ברורה וממסה את זה בהתאם - כלומר, מבחינתה הבעלים קיבל משכורת (או משך דיבידנד), רק "שכח" לשלם על זה מיסים..


רגע! לא ברור לי, אבל איך בעלים של חברה אמור למשוך את הכסף שלו מהחברה?

דבר ראשון הוא לא אמור. הוא יכול.

באחת משתי הדרכים שהזכרנו - משכורת (כשכיר בעל שליטה בחברה),

או כדיבידנד.


כל אחת מהאופציות שונה ויש לה השלכות מס. כדי לדעת מה נכון לכם, כדאי לכם להתייעץ עם איש המקצוע שמלווה אתכם.


אבל נחזור לנקודה הראשונה והחשובה :

יש להתנהל בחברה בצורה ברורה שתמנע חובות שלא התכוונתם ליצור בין החברה לבעלים -

חוב כזה יש ליצור רק בהנחה והבעלים מזרים כסף לחברה כ"הלוואת בעלים",

או אם במקרה מסוים הבעלים זקוק להלוואה מהחברה ואז נפתח חוב של הבעלים לחברה.

בשני המקרים זה נעשה בכוונה תחילה ומומלץ מאוד בהתייעצות ובליווי איש מקצוע.


אל תפתחו חו"ז בעלים בצורה לא מודעת,

וקריטי שתשימו לב - כבר הזכרנו כמה פעמים לקוחות שהגיעו אלינו אחרי שרואה החשבון שלהם, שלא היה לו כוח/סבלנות/זמן להתעסק עם מסמכים שלא הבאתם, והעביר בלחיצת כפתור כל הוצאה בבנק בלי מסמך תואם - לחובתכם. לחו"ז בעלים.

המשמעות - "חוב" גדול שלכם לחברה. כסף שיום אחד תדרשו ע"י רשויות המס "להחזיר" לחברה,

או לשלם עליו מס כי "משכתם" אותו, רק בלי רישום..

ו.. הוצאות שלא הוכרו לחברה..


כמו יוסי, הגיעו אלינו לקוחות אחרי שהבינו שרואה החשבון שלהם גלגל אליהם הוצאות מצטברות של 50,000 (ובמקרה אחד גם מסתבר שמעל 100,000) ש"ח - הפסד בלתי נתפס (זו הסיבה שרשמנו שיש רואי חשבון שנותנים לכם את ההצעה הכי זולה - הכי יקרה שתשלמו אי פעם..)


איך להימנע מזה?

  • אל תוציאו הוצאות אישיות מחשבון החברה.

  • אל תשלמו על דברים של החברה מהחשבון האישי (ואם יש לכם כרטיסי הנחות למיניהם - רק תאמו מראש עם רואה החשבון איך לעשות זאת נכון).

  • אל תשכחו לוודא שקיבלתם מסמכי הוצאות (חשבונית/קבלה) על כל הוצאה של החברה.

  • בקשו מהרואה חשבון פעם בכמה זמן את גובה חו"ז הבעלים שלכם, ואם משהו נראה לכם לא הגיוני - טפלו בזה בהקדם.

  • חובות בעלים, כמו חובות פרטיים, לא "מסתדרים" מעצמם. מישהו צריך לשלם על זה.. (או שהקפדתם על 3 הסעיפים מעלה - לא לערבב הוצאות ולא לפספס מסמכים).



bottom of page